Saturday 14 April 2012

tip-tip;; apa itu stres???

assalamualaikum >,<


hello hello...macam mane hari ini???
 korang ok tak??? pe k.o??
ish..ish...ish..jangan stres stres yek
em hari ini aku nak share sikit tentang
apa itu stres?..ok maklumat 
ni aku ambik dari guru kaunseling aku kat
sekolah..(hehe..aku kan rajin cari fakta2 ni) 

apakah itu stres???
*stres ialah keadaan dimana seseorang individu
itu berada di dalam keadaan yang tertekan
 (so lepas ni cool je tau..)



3 istilah penting tentang stress dan tekanan


1.TEKANAN REAKTIF 
-tekanan yang disebabkan oleh faktor luaran. individu biasanya hilang sebahagian kehendak atau minat untuk meneruskan perjuangan hidup.

sifat-sifat 
  • rendah diri 
  • hilang tenaga
  • hilang tumpuan
  • mudah lupa 
2.TEKANAN ENDOGENUS
-tekanan yang disebabkan faktor dalaman seperti faktor keturunan atau biokimia dalam tubuh badan.
sifat-sifat
  • hilang citarasa
  • berfikir untuk bunuh diri
  • merasakan diri tidak berguna dan masa depan kelihatan gelap
3.TEKANAN PSIKOSIS
-tekanan yang amat parah yang mengakibatkan gangguan mental. lazimnya ditemui di hospital sakit jiwa.

sifat-sifat
  • tiada rasa tanggungjawab
  • tidak lagi menghiraukan makan dan minum
  • bunuh diri atau bunuh orang lain

so tu la serba sedikit yang
aku ambik dari cikgu aku..

tq sebab membaca
tata ^_^

terima kasih kerana sudi membaca..kalau rajin komen la yek

No comments:

Free Bleeding Hearts Cursors at www.totallyfreecursors.com