Monday 2 April 2012

tips-tips: tak ada keyakinan diri???..meh bace sini

assalamulaikom >.<


emmm...makan dah, tido dah, mandi pun sudah..
ape lagi ek yang aku belum buat???..(sedang berfikir)


a'ah la kerja sekolah tak buat lagi...hehe
ish..ish..ish.. 
macam mane la nak jadi murid cemerlang macam ni

eh lupe plak..perasan tak tajuk kali ni..
hahaha..:-D menarik tak? menarik tak?
nak kate aku ni berkeyakinan diri tu boleh la~~

tapi aku nak share sikit tentang tips2 
supaya korang lepas ni bertambah yakin..
(huh..ckp mcm yakin jew..)
tak kire la walau pape pon situasi yang korang hadapi..

 ni la gaye orang yakin!!

ape yang korang perlu buat ialah:

1.jadi diri sendiri

perasan tak??..kadang2 bila kite tengok orang tu hebat atau bagos sikit dari kita.. mesti kite nak tiru dia punyer..lepas tu bile rase tak sama apa yang kite tiru tu mula la rase macam "ala aku tak cantik macam dia" atau "ala aku tak pandai macam orang tu~"...ha pe kate mulai sekarang kita buat biar orang plak tiru kite...tak usah la sibok nak jadi cam orang len..just be yourself..baru la hidup kite akan tenang...

2.biarkan ape orang nak cakap

bila orang kutuk kite gemuk atau buruk mula la rasa merendah diri..bagus kalau ade perasaan merendah diri tu dalam diri
tapi jangan la sampai orang kutuk lebih2...aish..mane boleh cam tu...(aku pun gemuk jugak) pe diorang ingat yang diorang kutuk2 tu diorang tu bagos sangat ke??...ha lepas ni kalau de orang kutuk2,
ckp je cam ni"de aku kesah??..yang penting aku bahagie..suka hati kaki tangan aku la..badan aku bukan badan korang.." lps ni kalau diorang still kutuk2 just ignore je k..^_^

3.janganlah malu-malu

perassan malu tu memang wajib ade dalam diri setiap umat islam tapi jangan la sampai nak keluar rumah pun malu sebab takut orang tengok kite..ish..ish..ish..cubalah tonjolkan diri tu sikit..
baru la orang kenal kite..and baru la kite rase yakin nak jumpa orang lain..ini tidak..duduk terperap dekat rumah sampai jiran pun tak kenal kite..pastu mula la ckp macam ni "aku yang duduk sebelah rumah mak cik ni pun dia boleh tanye aku ni sape"..ha kan dah kene...jangan macam tu okey...ta mo..ta mo

4.mulakan setiap pagi dengan azam yang baru

ha kadang2 orang cakap kalau bangon tido dah tak semangat...
kompom yang hari yang dilalui jugak tak akan ade keyakinan..
betol tak? betol tak?..so setiap pagi bangon je tido korang kene 
mulakan azam baru...baru la akan rasa "yey..aku yakin aku boleh buat punyer hari ni"...ini la yang dikatakan ade keyakinan diri yang tinggi..chaiyok!!

5.senyuman itu sedekah

hehe...pe kate kalau rase takut atau gemuruh..korang senyum je...
^_^..tapi jangan la sampai korang jumpe kucing atau burung pon korang dok tersengih macam kerang busuk..huh silap2 orang cakap kite ni gile plak...tapi dengan senyuman la boleh mengurangkan 
takot atau gementar tahap gaban korang tu...so senyum ckit..
alo lo lo..comey nye dia senyum >.<

6.think positif

buang jauh2 sifat negatif dekat diri korang tu...yang penting sentiasa pikir yang positif dan mensyukuri setiap nikmat dan rezeki yang tuhan bagi...jadi tak ade la rasa semua yang kita buat tu tak kena kan..kan..kan..
dan yang penting harus berani!!

so tu la serba sedikit tip-tip supaya korang 
jadi seseorang yang sentiasa berkeyakinan diri...
don't afraid to show ur talented okey,,

tq sebab sudi bace entry kali ini
komen2 la yek
tata >,<

terima kasih kerana sudi membaca..kalau rajin komen la yek

No comments:

Free Bleeding Hearts Cursors at www.totallyfreecursors.com